•  

        Wychowanie do życia w rodzinie . Nowa podstawa programowa .

        Rozporządzenie MEN z dn.2 czerwca 2017r.

        Cele kształcenia - wymagania ogólne

        (Większość treści wpisuje się w spiralny układ programu tzn. zagadnienia poznane w klasach młodszych poszerza się i uzupełnia w klasach starszych).

         

        I. Ukazywanie wartości rodziny w życiu osobistym człowieka. Wnoszenie pozytywnego wkładu w     życie swojej rodziny.

        II. Okazywanie szacunku innym ludziom, docenianie ich wysiłku i pracy, przyjęcie postawy szacunku wobec siebie.

        III. Pomoc w przygotowaniu się do zrozumienia i akceptacji przemian okresu dojrzewania. Pokonywanie trudności okresu dorastania.

        IV. Kształcenie umiejętności przyjęcia integralnej wizji osoby. Wybór i urzeczywistnianie wartości służących osobowemu rozwojowi. Kierowanie własnym rozwojem, podejmowanie wysiłku samowychowawczego zgodnie z uznawanymi normami i wartościami. Poznawanie, analizowanie i wyrażanie uczuć. Rozwiązywanie problemów.

        V. Pozyskanie wiedzy na temat organizmu ludzkiego i zachodzących w nim zmian rozwojowych w okresie prenatalnym i postnatalnym oraz akceptacja własnej płciowości. Przyjęcie integralnej wizji ludzkiej seksualności. Umiejętność obrony własnej intymności i nietykalności seksualnej oraz szacunek dla ciała innej osoby.

        VI. Uświadomienie i uzasadnienie potrzeby przygotowania do zawarcia małżeństwa i założenia rodziny. Zorientowanie w zakresie i komponentach składowych postawy odpowiedzialnego rodzicielstwa.

        VII. Korzystanie ze środków przekazu, w tym z internetu, w sposób selektywny, umożliwiający obronę przed ich destrukcyjnym oddziaływaniem.

         

        Treści nauczania wymagania szczegółowe

         

        I. Rodzina. Uczeń:

                  1) wie, co składa się na dojrzałość do małżeństwa i założenia rodziny; zna kryteria wyboru

                  współmałżonka, motywy zawierania małżeństwa i czynniki warunkujące trwałość i    

                   powodzenie  relacji małżeńskiej i rodzinnej;

                  2) rozumie, jakie miejsce zajmuje rodzina w społeczeństwie;

                  3) rozpoznaje typy struktury rodziny: rodzina wielopokoleniowa, rodzina pełna, rodzina

                     niepełna, rodzina zrekonstruowana;

                  4) wyjaśnia miejsce dziecka w rodzinie i jej rolę dla niego: w fazie prenatalnej, podczas

                    narodzin,  fazie niemowlęcej, wczesnodziecięcej, przedpokwitaniowej, dojrzewania,   

                    młodości, wieku średniego, wieku późnego;

                    5) potrafi komunikować swoje uczucia i budować prawidłowe relacje rodzinne;

        6) wie, jak okazać szacunek rodzeństwu, rodzicom i dziadkom oraz docenić ich wkład w życie rodzinne; potrafi wymienić za co i w jaki sposób można wyrazić im wdzięczność;

        7) rozumie, na czym polega odpowiedzialność wszystkich członków za atmosferę panującą w rodzinie; wie, jak komunikować uczucia, wyrażać pamięć, składać życzenia z okazji ważnych rocznic rodzinnych, imienin, urodzin, Dni Matki, Ojca, Babci i Dziadka, być uprzejmym i uczynnym każdego dnia;

                   8) zna i rozumie funkcje rodziny, np. prokreacyjna, opiekuńcza, wychowawcza oraz ich

                        znaczenie na poszczególnych etapach rozwoju człowieka;

        9) wyjaśnia, czego dotyczy i w czym przejawia się rodzinne wychowanie do miłości, prawdy, uczciwości, wychowanie patriotyczne, religijne, moralne;

        10) przyswaja wartości i tradycje ważne w rodzinie, w tym wspólne świętowanie, organizacja i przeżywanie wolnego czasu;

        11) zauważa i docenia formacyjną rolę rodziny w zakresie przekazywania wiedzy (o życiu, człowieku, świecie, relacjach międzyludzkich), kształtowania postaw, ćwiczenia umiejętności, tworzenia hierarchii wartości, uczenia norm i zgodnych z nimi zachowań;

        12) zna i stosuje zasady savoir vivre’u zarówno wobec gości, jak i najbliższych członków rodziny;

                   13) wie, na czym polega instytucjonalna pomoc rodzinie w sytuacji: choroby, uzależnienia,

                       ubóstwa, bezrobocia, zachowań ryzykownych, problemów pedagogicznych,         

                       psychologicznych,  prawnych.

         

        II. Dojrzewanie. Uczeń:

        1) rozpoznaje zmiany fizyczne i psychiczne; zauważa i akceptuje zróżnicowane, indywidualne tempo rozwoju;

        2) zna kryteria dojrzałości biologicznej, psychicznej i społecznej; 3) rozumie, czym jest cielesność, płciowość, seksualność;

        4) wskazuje różnice w rozwoju psychoseksualnym dziewcząt i chłopców; 5) wyjaśnia, na czym polega identyfikacja z własną płcią;

        6) zna zagrożenia okresu dojrzewania, takie jak: uzależnienia chemiczne i behawioralne, presja seksualna, pornografia, cyberseks, prostytucja nieletnich; potrafi wymienić sposoby profilaktyki i przeciwdziałania;

        7) omawia problemy wieku młodzieńczego i sposoby radzenia sobie z nimi;

        8) rozumie, jak budowane są relacje międzyosobowe, wyjaśnia ich znaczenie w rozwoju społeczno-emocjonalnym; potrafi przedstawić istotę: koleżeństwa i przyjaźni, sympatii młodzieńczych, pierwszych fascynacji, zakochania, miłości; zwraca uwagę na potrzebę i wartość wzajemnego szacunku, udzielania pomocy, empatii i współpracy;

        9) uczestniczy w podziale obowiązków; korzysta z pomocy innych i sam jej udziela; potrafi dzielić czas pomiędzy pracę i rekreację; wie jak tworzyć atmosferę świętowania;

        10) przedstawia rolę autorytetów w życiu człowieka, wymienia osoby uznane za autorytety przez innych i siebie.

         

        III. Seksualność człowieka. Uczeń:

        1) określa pojęcia związane z seksualnością: męskość, kobiecość, komplementarność, miłość, wartość, małżeństwo, rodzicielstwo, odpowiedzialność; wyjaśnia na czym polega i czego dotyczy integracja seksualna;

        2) rozumie znaczenie odpowiedzialności w przeżywaniu własnej płciowości oraz budowaniu trwałych i szczęśliwych więzi;

        3) określa główne funkcje płciowości, takie jak: wyrażanie miłości, budowanie więzi i rodzicielstwo, a także wzajemna pomoc i uzupełnianie, integralna i komplementarna współpraca płci;

        4) rozumie, na czym polega prawo człowieka do intymności i ochrona tego prawa;

        5) wyjaśnia, na czym polega odpowiedzialność mężczyzny i kobiety za sferę seksualną i prokreację;

                    6) charakteryzuje związek istniejący pomiędzy aktywnością seksualną a miłością i

                     odpowiedzialnością; omawia problemy związane z przedmiotowym traktowaniem    

                     człowieka w dziedzinie seksualnej;

                   7) potrafi wymienić argumenty biomedyczne, psychologiczne, społeczne i moralne za

                    inicjacją seksualną w małżeństwie;

                    8) przedstawia przyczyny, skutki i profilaktykę przedwczesnej inicjacji seksualnej;

                    9) zna choroby przenoszone drogą płciową; rozumie ich specyfikę, rozwój i objawy; wie,

                     jakie są drogi przenoszenia zakażenia; zna zasady profilaktyki; 10) potrafi wymienić  

                     różnice pomiędzy edukacją a wychowaniem seksualnym; 11) potrafi scharakteryzować i    

                     ocenićżne odniesienia do seksualności: permisywne, relatywne i normatywne; 12)  

                     rozumie wartość trwałości małżeństwa dla dobra rodziny.

        IV. Życie jako fundamentalna wartość. Uczeń:

         

                  1) wyjaśnia, co to znaczy, że życie jest wartością;

                  2) rozumie, na czym polega planowanie dzietności rodziny; wie, jakie aspekty należy

                   uwzględnić przy podejmowaniem decyzji prokreacyjnych;

                  3) zna zasady przygotowania kobiet i mężczyzn na poczęcie dziecka oraz rozumie,

                   czym jest odpowiedzialne rodzicielstwo; 

                 4) wyraża postawę szacunku i troski wobec życia i zdrowia człowieka od poczęcia do

                   naturalne śmierci;

                 5) zna fazy psychofizycznego rozwoju człowieka w okresie prenatalnym i postnatalnym;

                  orientuje się w czynnikach wspomagających i zaburzających jego psychiczny, fizyczny,  

                  duchowy i społeczny rozwój;

                 6) rozumie, czym jest opieka prekoncepcyjna i prenatalna uwzględniająca zdrowie ojca, matki

                   i dziecka, formy prewencji, profilaktyki i terapii;

                 7) ma szacunek dla ludzkiego ciała; zna podstawy higieny; troszczy się o zdrowie: właściwe

                  odżywianie, odpowiedni strój, sen i aktywność fizyczną;

                 8) pozytywnie odnosi się do osób z niepełnosprawnością, widząc w nich wartościowych

                   partnerów w koleżeństwie, przyjaźni, miłości i rodzinie;

                 9) wyraża troskę o osoby chore i umierające; zachowuje pamięć o zmarłych, współtowarzyszy

                  bliskim w przeżywaniu żałoby.

         

         

        V. Płodność. Uczeń:

         

                1) wie, że płodność jest wspólną sprawą kobiety i mężczyzny;

                2) potrafi przedstawić fizjologię płodności i wymienić hormony warunkujące płodność kobiet i

                   mężczyzn;

                3) zna metody rozpoznawania płodności, ich przydatność w planowaniu rodziny i diagnostyce

                  zaburzeń;

               4) przedstawia problem niepłodności; określa jej rodzaje, przyczyny, skutki; wyjaśnia na czym

                 polega profilaktyka i leczenie;

               5) definiuje pojęcie antykoncepcji i wymienia jej rodzaje, dokonuje oceny stosowania

                 poszczególnych środków antykoncepcyjnych w aspekcie medycznym, psychologicznym,  

                ekologicznym, ekonomicznym, społecznym i moralnym;

               6) zna różnice między antykoncepcją a naturalnym planowaniem rodziny, zapłodnieniem in

                 vitro a  naprotechnologią;

              7) rozumie, czym jest ciąża i poród oraz jak powinno wyglądać przyjęcie dziecka jako nowego

                 członka rodziny;

               8) potrafi wyjaśnić rolę i zadania szkół rodzenia oraz wartość naturalnego karmienia;

               9) wie, jak istotne znaczenie, zarówno w aspekcie medycznym, psychologicznym, jak i

                 społecznym ma gotowość członków rodziny na przyjęcie dziecka z niepełnosprawnością;

             10) rozumie sytuację rodzin mających trudności z poczęciem dziecka i doświadczających

                 śmierć dziecka przed narodzeniem;

             11) wie, czym jest adopcja i rodzina zastępcza oraz jakie  jest ich znaczenie dla dzieci, rodziców

                  i społeczeństwa.

         

         

         

         

         

         

         

        Treści realizowane w klasie IV

         

        • Wspólnota domu, serca i myśli – funkcje rodziny 
        • Witaj w domu –funkcje prokreacyjna  i opiekuńcza  
        • Zasady i normy – funkcje wychowawcza  i socjalizacyjna 
        • Miłość, która scala, czyli funkcje  psychiczno-uczuciowa i kontrolna 
        • Jesteśmy razem – funkcje rekreacyjno- towarzyska,  kulturowa i ekonomiczna
        •   Człowiek istota płciowa 
        • Przekazywanie życia  
        • Przekazywanie życia    
        • U progu dojrzewania 
        • Rodzi się dziecko
        • Intymność
        • Obrona własnej intymności
        • Koleżeństwo
        • Dobre wychowanie
        • Internet świat prawdziwy czy nieprawdziwy

         

        Treści realizowane w klasie V

         

        • Gdzie dom ,tam serce twoje
        • Rodzina-moje okno na świat
        • Emocje i uczucia
        • Porozmawiajmy
        • Święta coraz bliżej
        • Zaplanuj odpoczynek
        • Mądry wybór w świecie gier
        • Uprzejmość i uczynność
        • Poszukiwany przyjaciel
        • Moje ciało
        • Dojrzewam
        • Dbam o higienę
        • Zdrowy styl życia
        • Zrozumieć siebie i innych
        •  

         Treści realizowane w klasie VI

         

        • Z rodziny się nie wyrasta
        • Rodzinne wychowanie
        • Rozwój ku dojrzałości i odpowiedzialności
        • Sztuka rozmowy
        • Gdy trudno się porozumieć
        • Czy wszyscy tak robią?
        • Zarządzanie sobą
        • Mój styl to zdrowie
        • Dojrzewam do kobiecości
        • Dojrzewam do męskości
        • Mam swoją godność
        • Media- wybieram świadomie, korzystam bezpiecznie
        • Stalking, hejting, cyberprzemoc
        • Jak mogę ci pomóc?
        • Czasami pod górkę

         

        Treści realizowane w klasie VII

         

        • Rozwój człowieka
        • Dojrzałość co to znaczy
        • Dojrzewanie – rozwój fizycznych
        • Zmiany psychiczne w okresie dojrzewania
        • Pierwsze uczucia
        • Przekazywanie życia
        • Mężczyzna i kobieta, układ rozrodczy
        • Czas oczekiwania
        • Pierwsze kroki w szczęśliwe dzieciństwo
        • Komunikacja w rodzinie
        • Savoir vivre, czyli zasady dobrego wychowania
        • Utrata wolności. Zagrożenia, uzależnienia chemiczne
        • Uzależnienia behawioralne
        • Ludzie drogowskazy

         

        Treści realizowane w klasie VIII

         

        • Budowanie relacji międzyosobowych
        • Na początek zakochanie
        • O etapach i rodzajach miłością
        • Rozwój psychoseksualny człowieka
        • Seksualność człowieka
        • Przedwczesna inicjacja seksualna
        • Choroby przenoszone drogą płciową
        • AIDS
        • Metody rozpoznawania płodności
        • Antykoncepcja i środki wczesnoporonne
        • Niepłodność i wielkie pragnienie dziecka
        • Inicjacja seksualna. Czy warto czekać
        • Dojrzałość do małżeństwa
        • Wobec choroby, cierpienia i śmierci

         

         

         

    • Kontakty

      • Szkoła Podstawowa nr 6 im. Lotników Polskich w Pile
      • sekretariat@sp6pila.dlaedu.pl
      • agatamadej@sp6pila.dlaedu.pl
      • (67) 211 74 52 fax: (67) 211 74 73
      • ul. Żeromskiego 41, 64-920 Piła
      • KLASY 1-3 SP: justyna_siekiera@o2.pl KLASY 4-8 SP: agatamadej@interia.pl
      • 764-23-33-770
      • /SP6_Pila/SkrytkaESP
  • Galeria zdjęć

      brak danych